Priorytetem było nowatorskie podejście do tematu zarówno w sposobie aranżacji przestrzeni, jak i wykorzystania nowoczesnych technologii. Duży nacisk położyliśmy na jego komunikatywność, wizualną atrakcyjność i czytelne prowadzenie narracji.
Chcemy, by Muzeum Historii Polski stało się miejscem kultowym.
Chcieliśmy stworzyć projekt, który ma potencjał by przetrwać, mimo dynamicznej zmiany w percepcji młodego pokolenia oraz zawrotnego postępu technicznego.
Zaowocowało to stworzeniem na potrzeby projektu wielu rozwiązań, które sprawiają, że opowieść o 1000-letnich dziejach Polski staje się przejrzysta i porywająca – nie jest tylko suchym zapisem minionego czasu, ale historią, która wpływa na emocje zwiedzającego.
Jej wiodącym motywem jest „wolność”, idea najlepiej wyjaśniająca skomplikowane dzieje Polaków. Nie chodzi jednak o jednowymiarową wykładnię dziejów. Zwiedzający poznaje różne konteksty wolności rozumiejąc, wszystko co dobrego i złego wydarzyło się w naszej historii, wydarzyło się z powodu wolności – jej nadmiaru, braku i trudu walki o jej odzyskanie. Komunikujemy przez to, że „pragnienie wolności” napędzało, w różnym natężeniu, wszystkie dziedziny życia – kulturę, gospodarkę, naukę, edukację. Było motywacją potężnych operacji politycznych, jak i decyzji codziennego życia.
Przestawiamy akcenty, sygnalizując, że w tej opowieści ważniejsze od zapamiętania wybranych wydarzeń jest zrozumienie, czemu one służyły, jakie rodziły konsekwencje. Wychodzimy z założenia, że istotniejszym niż sposób prezentowania treści jest sposób, w jaki zwiedzający ją poznaje. Dzięki nowoczesnemu systemowi nawigacji zwiedzający będzie po trochu turystą, odkrywcą, komentatorem i uczestnikiem poznawanych wydarzeń.
Wyznaczając punkty milowe narracji, pragniemy nadać tej opowieści filmowy charakter. Chcemy w przestrzeni muzeum osiągnąć maksymalnie, jak to tylko możliwe efekt zaskoczenia, a zarazem poczucie ciągłości akcji.
Kluczem do zaprojektowania przestrzeni ekspozycji było znalezienie uniwersalnych form i symboli, które będą przenosić najważniejsze sensy historii Polski. Stąd nawiązanie do rozrzuconych na łące kamieni, gdy mówimy o polskich pradziejach, do kropli wody gdy mowa o chrzcie, perła z kolei symbolizuje najcenniejszy skarb I RP.
Z drugiej strony zależało nam aby przestrzeń nie przytłaczała, była otwarta i przyjazna. Chcieliśmy jej nadać lekkość jaką mają otwarte i nowoczesne galerie sztuki.
Koncepcję stworzyli Krzysztof Noworyta, Marcin Kobylecki i Jakub Jabłoński ze strony Platige Image oraz Marcin Mostafa, Natalia Paszkowska, Boris Kudlicka ze strony WWAA.
To już drugie, zwieńczone sukcesem, przedsięwzięcie obu firm. Pierwsza współpraca związana była z polską prezentacją na EXPO w Szanghaju w 2010 roku. Do zaprojektowanej przez WWAA i Borisa Kudlicka przestrzeni pawilonu, Platige Image przygotowało trójwymiarową animację „Animowana historia Polski” oraz interaktywną instalację smoka. Pawilon Polski został nagrodzony srebrnym medalem za najbardziej kreatywną prezentację na EXPO 2010.
Video:
MUZEUM HISTORII POLSKI exhibition idea from Platige Image on Vimeo.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz